"-har inte din mamma pratat med dig om döden? -min mamma har bara snackat med mig om blixtlim!"

Jag gillar film! En av mina favoritfilmer (har många) är Rännstensungar, en film med Cornelius Vreeswijk inspelad 1974. Där spelar han Johan Fahlén som tar hand om föräldralösa Nina och deras kamp för att få vardagen att fungera i de fattiga delarna av 60-talets Stockholm. Han bor i ett bostadsområde där de eviga busungarna härjar som både kan ställa till mycket trubbel men framförallt ställa upp för varandra. Den är underbar verkligen.

En annan riktigt bra film är Förortsungar, en film inspelad 2005 där Gustav Skaarsgård spelar Johan Sahlén som tar hand om asylsökande och föräldralösa Amina. En ny och modern version av min favoritfilm alltså. Hur kan man inte älska den. Fylld med rolig musik och käcka kommentarer är den också. Checka in trailern här vett ja :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0